OMDENKEN in je gezin
Op een prachtige woensdagmorgen was ik op weg naar Utrecht waar Berthold Gunther, zijn vrouw en nog twee medeplichtigen wachtten om het nieuwste kaartspel van OMDENKEN te testen. Als spelletjes fanaat ben ik in mijn nopjes met mijn deelname aan het testpanel. Het huidige kaartspel gebruik ik regelmatig in mijn werk en daarom ben ik benieuwd naar de nieuwe dimensie; Het kaartspel is gericht op ouders.
In de trein denk ik na over allerlei situaties binnen mijn eigen ouderschap. Genoeg voorbeelden voor OMDENKEN komen voorbij. Mijn dochter die niet wil aankleden, mijn zoon die vindt dat zijn zusje altijd wordt voorgetrokken, de stress die ik kan hebben als mijn kinderen doorlopend vragen aan mij stellen tijdens een telefoongesprek. Ja, dat zijn situaties die terugkerend zijn en ik den mij regelmatig vast. Ik deel dan ook graag mijn ‘probleem’ tijdens de testochtend.
Wij hebben drie situaties besproken en de vragen gebruikt van OMDENKEN gezinsspel. Ik ben opnieuw verrast van de energie die ik krijg bij het spelen van het spel. Nooit gedacht dat het nuttig is om van mijzelf te zeggen dat ik een ‘rotmoeder’ ben. Nu thuis uitproberen als mijn zoon verongelijkt is en hij mij aanvalt dat ik altijd zijn zusje voortrek. En ja, het heeft geholpen. Hij leert nu incasseren zonder dat hij zich een slachtoffer voelt. En ik kan lachen om mijn titel van rotmoeder.
De ochtend vloog om. Of het nu over mij ging of over een van de andere panelleden, elke keer is het een ontdekking van nieuwe mogelijkheden. Vooral na meerdere vragen te krijgen blijkt vaak dat wanneer wij ons echt afvragen wat wij willen er een onderliggend verlangen boven komt. Zeker bij het opvoeden van kinderen! Iedereen wil toch tijd en aandacht hebben voor zijn kinderen en eraan werken dat ze gelukkige volwassenen worden. Accepteren dat in de praktijk opvoeden een groeiproces is met vallen en opstaan lijkt moeilijk, maar door de nieuwe versie van OMDENKEN kijk je met humor en mildheid en wordt OPVOEDEN kinderspel. (verschijningsdatum in najaar 2015).